26.10.2017 roku przy Kramarskiej 3/5 w Poznaniu odbyła się uroczystość otwarcia galerii poświęconej życiu i twórczości Jerzego Piotrowicza. Specjalnie na tę okazję Galeria Jerzego Piotrowicza Pod Koroną zaprosiła Annę Tyczyńską, która przygotowała prace pt. „Kropla czerwieni” oraz grupę performerów w składzie: Dobrawa Deczkowska, Aleksandra Zembrowska i Piotr Charytoniuk, którzy przygotowali performance upamiętniający postać Jerzego Piotrowicza.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Galeria_Piotrowicza_Pod_Koron%C4%85
KROPLA CZERWIENI – Anna Tyczyńska prof.nadzw.UAP
„Przygotowana przeze mnie wystawa to projekt dedykowany nowo otwierającej się galerii związanej z osobą nieżyjącego artysty Jerzego Piotrowicza. Instalacja nawiązuje do postaci malarza, jego twórczości oraz do konkretnej przestrzeni dawnego pubu Pod Koroną, sławetnego (acz nieformalnego) miejsca spotkań środowiska artystycznego, miejsca którego stałym bywalcem był właśnie Jerzy Piotrowicz.
Jerzy Piotrowicz. Artysta niejednoznaczny… Ekscentryk, trochę samotnik, chodzący swoimi drogami. Patrzący i widzący, studiujący rzeczywistość, ale i błądzący wyobraźnią po obrzeżach malarstwa i jego historii… Artysta budujący swoiste theatrum malarstwa, przesycone kolorem i materią… Ta teatralność, po raz kolejny już, stała się dla mnie inspiracją do podjęcia dialogu z osobą i twórczością Piotrowicza, a teatralne draperie, kotary, kurtyny oraz światło przywołałam w swojej instalacji, w roli bohaterów pierwszego planu. „Kropla czerwieni” to praca o niejednoznaczności, o ukrywaniu, powielaniu, ale i – po części – o pozycji artysty, o byciu aktorem – pierwszego i drugiego planu… i byciu aktorem własnego spektaklu…”
Anna Tyczyńska prof.nadzw.UAP – pracuje w zakresie instalacji, fotografii i sztuki obiektu. Kuratorka wystaw. Prowadzi II Interdyscyplinarną Pracownię Rysunku na UA w Poznaniu.
Dobrawa Deczkowska jest absolwentką Scenografii na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Swoje inspiracje do tworzenia prac czerpie z obserwacji otaczających jej ludzi i miejsc, w których się znajdują. Tworzone projekty pełnią często funkcję performatywną i interaktywną, gdzie widz staje się tak samo ważny jak aktor. Swoje doświadczenie zbierała dzięki współpracy z teatrami poznańskimi, a swoje prace prezentowała na wystawach i festiwalach na terenie Polski oraz za granicą.
Aleksandra Zembrowska to artystka, która za pomocą sztuki poszukuje dysonansu pomiędzy człowiekiem a światem, który go otacza a także jego zależności ze światem onirycznym, opierając swoje przemyślenia na podstawie analizy z zakresu psychologii, socjologii i filozofii. Z wykształcenia scenograf, absolwentka Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. Współtworzyła scenografie między innymi dla Teatru Nowego (Dzieci Zony) oraz Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki (Dydona i Eneasz) – projekty teatralne i kulturalne (Ogólnopolski Konkurs Więziennej Twórczości Teatralnej), stale współpracuje z Interdyscyplinarną Grupą Teatralną ASOCJACJE 2006. Obecnie eksperymentuje w dziedzinie performansu realizując między innymi projekt na tegorocznej edycji Festiwalu Konteksty w Sokołowsku (Grupa Zapora).
Piotr Charytoniuk jest autorem scenografii teatralnej do spektaklu Zmierzch Bogów reż. Grzegorza Wiśniewskiego proj Barbary Hanickiej. Jego zainteresowania i studia kierowały się w kierunku psychologii,architektury oraz scenografii. Ukończył I stopień architektury wnętrz na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Aktualnie zaś jest studentem scenografii na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Nagrodzony pierwszym miejscem za kostium na festiwalu OldTown: 2008,2009,2015.
Twórca performancu: ”Rola”,”Tata”,”Równowaga”,”Hegemon”,”Pryzmat”.Wyróżniony za instalacje „Siedem masztów roli” na międzynarodowym plenerze w Poddąbiu, Były leader Teatru studenckiego ASP Gdańsk z którym to zdobył wyróżnienie za spektakl „Policzyliście mnie” (reżyseria, scenografia aktor) na festiwalu Luterek w Wejherowie 2015. Reżyseria i Scenografia inscenizacji „Wojny Piasku”.Członek Teatru Wzwyż. Obecnie interesuje się łączeniem perofmancu z teatrem.
#poznanwspiera